Název předmětu:
Kód | B6B39TDM (A7B39KMA) |
---|---|
Katedra | 13139 |
Počet kreditů | 5 |
Zakončení | KZ |
Rozsah výuky | 0+4+4 |
Rozsah výuky pro komb. studium | - |
Semestr | Z |
Doporučený semestr | 6 / 5 |
Garant | Ing. David Sedláček, Ph.D. |
anotace | literatura | požadavky | osnova | podmínky kurzu | semestrální úlohy | přehled aktuálních projektů |
Předmět je kurz
profesionální aplikace Maya používané v obasti produkce,
post-produkce, architektuře a dalších oblastech zabývajících se
3D grafikou. V rámci kurzu si studenti osvojí zásady práce s
aplikací a získají dovednosti, které uplatní při přípravě
dat pro multimediální aplikace.
Ing. David Sedláček, Ph.D.
Getting Started with Maya 2015 - zdroje ( 123MB )
Chris Maraffi: Maya Character Creation: Modeling and Animation Controls, New Riders Press; 1st edition, 2003
Jason Osipa: Stop Staring: Facial Modeling and Animation Done Right, Sybex Inc., 2003
Podmínkou získání zápočtu je 85% účast a odevzdání 2 semestrálních prací. Za první sem. práci lze získat maximálně 30bodů, za druhou sem. práci 70bodů. První semestrální práce se odevzdává v pátém týdnu, druhá na posledním cvičení. Součtem bodů ze sem. prací je určena výsledná známka takto:
90 - 100 b. | A - výborně |
80 - 89 b. | B - velmi dobře |
70 - 79 b. | C - dobře |
60 - 69 b. | D - uspokojivě |
50 - 59 b. | E - dostatečně |
00 - 49 b. | F - nedostatečně |
Ing. Berka Roman, Ph.D.
Ing. Pakosta Hynek
nejsou
Přednášky | Cvičení |
---|---|
1. Uživatelské rozhraní, filosofie modelování. | 1. Uživatelské rozhraní, filosofie modelování |
2. Polygonální modelování, operace nad vrcholy, hranami a tělesy. | 2. Polygonální modelování, operace nad vrcholy, hranami a tělesy. |
3. Texturování, světlo, materiály. | 3. Nastavení kamery a Render v MAYA-software |
4. Základy animace. | 4. Základy animace |
5. Odevzdání 1. úlohy | 5. zadání 2. úlohy |
6. Polygonální modelování – další techniky, úprava 3D skenu. | 6. 3D skenování |
7. Modelování pro hry | 7. Modely pro herní enginy, materiály, textury. Zadání semestrální úlohy. |
8. NURBS, operace nad křivkami a plochami. | 8. NURBS, operace nad křivkami a plochami. |
9. NURBS – pokročilejší operace. | 9. NURBS - pokročilejší operace. |
10. Pokročilejší práce s UV, Rendering | 10. Rendering - orientovaný na Arnold, více průchodový render |
11. Animace II, deformátory | 11. Záznam pohybu postavy |
12. Inverzní kinematika. | 12. Inverzní kinematika. |
13. dynamika, particles - dle zájmu. | 13. konzultace, odevzdání |
14. REZERVA | 14. rezerva |
rozvrh na stránkách FEL: B6B39TDM
stránky předmětu ve studijních plánech: B6B39TDM
Kurz bude probíhat v učebně s 20 licencemi modeláře Autodesk Maya 2017 a časově je rozložen do 14 týdnů semestru dle osnovy. Rozsah předmětu je 0+4+4. V rámci jednoho týdne proběhne sezení v počítačové učebně pokrývající najednou 4 hodiny formou počítačového kurzu. Součástí bude výklad problematiky s praktickými ukázkami a možností okamžitě opakovat akce po lektorovi. Po výkladové části bude sezení pokračovat samostatnou prací pod dohledem lektora a poslední hodina bude rezervována pro samostatnou práci.
Vytváření modelů je autorskou tvorbou, při níž nelze využívat existující (cizí) modely ani jejich části, viz Akademická pravidla (část Odborná práce). Z jiných modelů lze pouze čerpat inspiraci. Jedinou výjimkou je použití externích textur a zvuků za podmínky úplného uvedení jejich zdroje.
Znalosti získané v kurzu a současně i návyky prověřované v semestrální úloze lze rozdělit do tří kategorií:
Modelování (využívání nástrojů pro modelování, konstrukčních technik, strukturalizace modelu, návrh uživatelského rozhraní modelu)
Animace (osvojování animačních technik a využívání uživatelského rozhraní modelu z předchozího bodu)
Rendering (práce se světlem, kompozice scény, techniky texturování)
Kurz je rozdělen do dvou částí. V první části zakončené semestrální prací si účastníci osvojí základy polygonálního modelování, nastavení světel, materiálů a vytváření klíčové animace. V pátém týdnu se odevzdává sem. práce jejímž tématem bude použití nabytých znalostí k vytvoření animovaného domácího el. spotřebiče typu sekat/míchat (nebo jejich manuální verzi). Modely budou kompletně vymodelovány pomocí polygonů, budou mít přiřazeny materiály a nastavená světla. Rendering se provede pomocí MayaSoftware renderu. Odevzdávají se 2 rendery, velikost A4 300DPI a render animace ve videoformátu o velikosti minimálně PALu (video bude komprimováno).
Náměty pro 1. semestrální práci: mixér, šlehač, sekáč potravin, mlýnek na kávu, atd.
Semestrální práci prezentuje student před svými kolegy a odbornou komisí, složenou z expertů počítačové grafiky na KPGI, v průběhu 5. cvičení. Studenti, kteří nebudou prezentovat práci v rámci daného cvičení, nemají nárok získat body od studentské komise.
V průběhu prvních 4 týdnů získají účastníci kurzu potřebné znalosti k tomu aby se mohli rozhodnout na kterou z uvedených 3 oblastí se zaměří. Na základě tohoto rozhodnutí pak pro sebe vyspecifikují zadání druhé semestrální práce. Semestrální práce bude v sobě obsahovat všechny výše uvedené kategorie s tím že jedna z nich bude dominantní a bude mít následující strukturu:
příprava (referenční fotografie, CAD výkresy, jiné podklady,...)
studie problému (rešerše o dané problematice, zdroje včetně webových tutoriálů)
projekt (stromová struktura adresářů s modelem, textury, další podklady)
Ve druhé úloze mohou studenti využít 3D skeneru a snímače pohybu. Specializace druhé úlohy na jednu z kategorií (modelování-animace-rendering) je pak charakterizována následujícími modelovými úlohami:
kategorie Modelování (odevzdává se model s náhledy render+animace dle náčrtku, plánu nebo skutečnosti):
univerzální model do 3D databanky
model jako součást většího celku
kategorie Animace:
a la reklama
krátká znělka
simulace
animace s podporou snímání pohybu
kategorie Rendering:
3D rekonstrukce fotografie
tisková reklama na něco existujícího
objekt z designu