Často kladené dotazy jsou založené na otázkách komunity:

Mapové pokrytí
Výzkumný projekt
Princip fungování Naviteriera
Zaměření pomocí GPS
Určení aktuální polohy
Sejití z vytyčené trasy
Popis okolí přechody, křižovatky, atd.
Popis trasy jako prostý seznam vs. úsek za úsekem
Grafické znázornění trasy
Sběr informací o dočasných překážkách

Jak je to s mapovým pokrytím?

Pokrytí chodníkovými mapami řeší společnost CEDA a. s. O dalším pokrytí jednáme s kraji a městy.

Jedná se o výzkumný projekt nebo o komerční aktivitu?

Dlouholetý výzkum probíhá na ČVUT, ale opravdový produkt musí vyvíjet firma ne univerzita. Takže vlastní navigaci, mapové podklady a plánovací služby řeší CEDA a. s. a sociální podnik Naviterier.

Jak vlastně Naviterier funguje a jak mě naviguje?

Jako první je třeba určit výchozí a cílový bod. Výchozí či cílový bod určíte buď udáním přesné adresy nebo udáním názvu bodu zájmu (např. Restaurace Příčný řez). Pokud se chcete nechat navigovat z aktuálního místa, může se vás Naviterier pokusit zaměřit (viz Určení aktuální polohy). Poté, v jednotlivých úsecích poskytuje podrobné informace o okolí trasy (budovy, zeleň, sklony) a o tom jak krok za krokem postupovat po trase (dojít na roh, dojít k přechodu a podobně). Při splnění jednoho kroku si musíte sami vyžádat postup pro další úsek, na toto GPS nestačí (viz Zaměření pomocí GPS).

Jak Naviterier zjistí moji aktuální polohu?

Naviterier se snaží určit vaši polohu pomocí kombinace nepřesných údajů z GPS a kladením sady dotazů tak, aby dosáhl dostatečné přesnosti. Zaměření pouze s pomocí GPS není dostatečně přesné (viz Zaměření pomocí GPS). Proto jste pro Naviterier hlavním senzorem pro určení polohy vy, nikoliv GPS.

Může mě Naviterier zaměřit pomocí GPS?

Zaměření pomocí GPS (a dalších lokalizačních služeb) v městské zástavbě není možné docílit s dostatečnou přesností. Žádná navigace neví a ani v budoucnosti nebude vědět, na kterém chodníku ulice nebo na kterém přechodu křižovatky se nacházíte. Nepřesnost je typicky v řádu desítek metrů. GPS Vás tedy nemůže účinně zkontrolovat, že jdete správně. Může pouze zjistit, že jste úplně špatně pokud se od vytyčené trasy vzdálíte zhruba 100 metrů.

Co když po cestě minu odbočku nebo se zcela ztratím?

Při navigaci může dojít k tomu, že nevidomý nějaký bod (roh nebo přechod) mine a pak znejistí, nebo dokonce zcela sejde z vytyčené trasy. To je samozřejmě nepříjemná věc, které se snažíme ze všech sil zabránit vhodnou volbou orientační bodů, zlepšování popisu a volby bezpečné a přehledné trasy. Naše experimenty v terénu ukazují, že se lidé s naší navigací na zcela neznámých trasách téměř neztrácejí a dokáží je absolvovat zcela samostatně bez nutnosti doptání se jiných osob. Pokud sejdou z cesty pak díky našemu podrobnému popisu dokáží často sami najít cestu zpět. Je také možné nechat se zaměřit samotným Naviterierem (viz Určení aktuální polohy). To je, myslíme, velmi dobrý výsledek a ti co si to vyzkoušeli nám dávají velmi pozitivní zpětnou vazbu.

Jak vypadá popis trasy, jako například přechody, křižovatky, atd.?

Tam kde máme chodníkovou síť, dostanete velmi podrobnou informaci o přechodech a jejich typu (světelný, směr dopravy a výskyt tramvají), o chodnících (sklony, tvary rohů, co se nachází po Vaší pravé a levé ruce). Ukázka popisu je zde.

Je lepší zobrazit popis trasy jako prostý seznam nebo jako úsek za úsekem?

Prostý seznam trasy je k dispozici na webové verzi prohlížené na stolním počítači (Routeplanner). V mobilní aplikaci se itinerář prochází úsek za úsekem proto, že je třeba navigaci říci, kde se nacházíte, aby vás mohla navigovat dále a případně sdělila, co je ve vašem okolí (podobně jako BlindSquare). Navíc tento způsob umožňuje hlásit problémy na trase navázaný na konkrétní úsek a tím informovat ostatní uživatele.

Nabízí Naviterier také grafické znázornění trasy?

V současné době se zaměřujeme na navigaci v terénu, kde grafické znázornění nemá valný význam ani pro slabozraké. Je to způsobeno malými displeji a špatným kontrastem zejména za slunečného počasí. Nicméně na velké obrazovce (stolní počítač, tablet) to smysl dává. Máme v plánu v budoucnu grafické znázornění nabídnout, ale není to jednoduché. Nelze jen zobrazit kus mapy, jak to dělají současné mapové aplikace. To je pro těžce slabozraké nedostačující. V současné době pracujeme na zdokonalení souhrnného popisu trasy, který se uživateli zobrazí na začátku popisu. Ten do jisté míry nahrazuje i to grafické znázornění.

Budou v popisu zohledněny i dočasné překážky?

Dočasné překážky, jako je například výkop, letní restaurační zahrádka, lešení, atd. tam budou muset vkládat lidé sami, tedy laici. Pokud by to dělali profesionálové byla by údržba mapových podkladů příliš drahá. V současné době intenzivně pracujeme na rozšíření Naviteriera o funkce tzv. davového sběru, který umožní tyto situace nahlásit běžným občanům ať už uživatelům Naviteriera nebo ostatním lidem. My bychom si samozřejmě přáli mít popis co nejbohatší, nicméně opět naše experimenty ukazují, že popis, který v tuto chvíli máme dostačuje pro bezpečnou navigaci.

Workshopy

Zde se budou objevovat termíny workshopů na téma navigace s Naviterierem:

  • Poslední workshop proběhl 28. 8. 2017 v IMPACT HUB Praha.
  • Další workshop plánujeme na konec roku 2017.

E-mailová podpora

V případě dalších dotazů nám napiš na podpora@naviterier.cz